lördag 8 oktober 2011

Universums Otroliga, Slående Skönhet och Mystik












När jag åkte hemifrån för att komma ut på öppna fält klockan 22:10 ikväll trodde jag nog att jag bara skulle få se en vacker stjärnbeströdd himmel. Hoppet fanns såklart, men aldrig trodde jag att det skulle vara så otroligt som det var.
Efter bara några minuter i mörkret börjar ljusa streck av rusande meteorer synas. Som stjärnfall över himlavalvet. De flesta inte jätte stora eller långa, men helt synbara. Efter en stunds glada tillrop och uppfyllda förhoppningar började färger sprida sig längs med horisonten.
Norrsken.
Jag har drömt om norrsken sedan jag varit liten men aldrig trott att jag skulle kunna se något sådant här, bara någon mil norr om Uppsala, en "vanlig" lördag natt i Oktober. Det var inte jätte kraftigt som på andra bilder man sett av norrsken men det gjorde mig hysteriskt glad ändå. Meteorerna däremot var svåra att få på bild även om jag måste ha sätt 7-9 stycken (Men två av dem stod ut, mycket starkare än de andra, såg ut som de överdrivna stjärnfallen b-filmer brukar använda) Lyckades i alla fall alltid ha kameran åt ett annat håll när de största meteorerna syntes. Men det syns en, lite svagt på bilden högst upp, till vänster om kraftledningen.
Norrsken toppar meteorer för mig. dessutom varar de längre.
Stod med kameran öppen och huvudet mot skyn i ungefär en timme innan vi vände hemåt. Lite kall om tårna och näsan, men det märkte jag inte förens jag satt i bilden och slitit blicken från himlen.

Det var i alla fall underbart.



1 kommentar:

Lisa sa...

WOW! Men sjukt grymt! Varför ringde du inte? När sånt här händer i lilla uppsala måste du ringa! Beto har också alltid drömt om att få se norrsken!! Coolt med stjärnfall också, det går faktiskt verkligen att se det lilla stjärnfallet på fotot längst upp! Snyggt jobbat. Fantastiskt gummsan! Vad roligt.