tisdag 3 juli 2012

JULI KVÄLL.

















"Minnen så gammal att de kan varit drömmar.
Drömmar så gammal att de kan varit minnen.

Tankar så nya att de snurrar än."


Det finns klara fördelar med moped när det är på små landsvägar. Framförallt om syftet med det hela är att fotografera. Kvällen var sådär vacker som jag drömmer hela året om att kvällar ska vara. Jag tog moppen och körde iväg till en liten sjö bort längs en liten landsväg och skogsväg. 
Kvällen fick mig att tänka på massa gamla saker. Barn minnen med mycket känslor.
 Majas alfabetsånger, resor i Skåne, Astrid Lindgren, Skolavslutningar i Ekbacken, Nattlinne ute i trädgården i Stockholm.

Många av bilderna på kvällen blev suddiga. Några med flit, andra inte. Men jag gillar den suddiga surrealistiska känslan. För det var lite så det hela var. Den oskarpa känslan kan ge mer frihet till bilden, en bild med skärpa är ofta så exakt, vad som är på den är på den. Men utan skärpa får alla tolka själva, det kan vara lättare tycker jag att ta fotografiet och göra det till eget i huvudet då. Om det liknar något som man själv kanske sätt med kisande ögon. 

Jag kom dessutom på ett till roligt sätt att leka med resultatet av bilden. Om det behövs lång slutartid pga. ljuset blev det charmiga effekter när jag lekte med att ändra på "soomen" under tiden slutaren var öppen. Genom att "sooma" ut bilden fick jag fram effekter som allt sugs in, eller rör sig fort, en effekt som man kan få med redigeringsprogram också, men det är lite fusk tycker jag.

Nu är jag trött så nu ska jag sova.
Har mycket fasad målande framför mig imorgon.

Godnatt.





1 kommentar:

Lisa sa...

Oooh, jag minns allt det du pratar om: Maja, Skåne, Astrid, Ekbacken, världens sötaste flicka springandes genom trädgården i nattlinne med TIna och Bocka i varsin hand! Vad härligt det var, älskling!!! PS. Vattenbilderna är fantastiska! Verkligen magiska. DS.