tisdag 23 september 2014

Gyllene träd, stjärnfall, dimmor och vattenfall.



























Jag kom hem ifrån fulufjället med cirka 3 000 bilder i rawformat. Det blir fort tråkigt att rensa när det är så sjukt mycket. Jag måste lära mig att ta färre bilder och rensa på en gång när jag ser att de inte blev som jag ville ha dem. Det ska jag försöka med i fortsättningen. Men nu har jag i alla fall rensat, rensat, rensat, rensat, valt ut bilder och redigerat. Igår använde jag hela dagen till detta. Så nu är det bara runt 900 bilder kvar, varav 90 stycken jag tycker om och har redigerat.

Men ja. Från början då. Fulufjället. Det var fantastiskt. Vi sov i ett tipi-tält tillsammans hela klassen och har till och med blivit ännu tajtare (vilket jag knappt trodde var möjligt). Jag älskar min klass. De är fantastiska människor som nu har blivit lite som en andra familj för mig. De är knasiga, roliga, ärliga, snälla, intima, energifyllda och glada människor. Sådär så att när jag hade hoppat in i bilen när de plockade upp mig i Uppsala skrattade för fullt efter två minuter och insåg att jag, bara under den korta helgen, hade saknat dem. Sådär att känner mig bekväm med att vara mig själv. Sådär att lördagkvällen slutar med att vi alla ligger och sover på varandra i en hög. Jag kan inte förstå att det blev så bra. Jag är så tacksam för att de här fina människorna valde att gå den här utbildningen just i år.

Men juste, Fulufjället skulle jag berätta om. Dagarna såg ut ungefär så här:
05:00 kravlade vi upp ur sovsäckarna för att fota soluppgången. Vi tog bilen till toppen av ett 'berg' där vi besteg 12 trappor- 144 trappsteg i dimman till ett gammalt backhoppningstorn där vi hade fantastisk utsikt över skogarna, dimman och soluppgången. Vid 08:00 var vi tillbaka och åt frukost och gjorde lunchmackor. Runt 10:00 åkte vi iväg på nya äventyr och vid 19:00 var vi tillbaka på campingen. Då åt vi middag och sedan gick vi ut för att fotografera stjärnor, vintergata och norrsken till runt 00:00. Och sedan gjorde vi om det igen.

Vi vandrade runt i nationalparken första dagen där vi fotograferade urskog, vattenfall, forsar och de kaxiga lavskrikorna, andra dagen vandrade vi till fantastiska forsar långt in i skogen och åkte till andra fjäll där vi besteg en liten topp och fotograferade de fantastiska höstfärgerna. Och den tredje gick vi 'fallet runt' där vi gick upp på fulufjället och runt Sveriges högsta vattenfall.

Jag har matat lavskrikor ur min hand, sett stjärnfall och norrsken, för första gången sett fjällen i sin vackra höstskrud och fotograferat tjäder.

Dessutom känner jag att jag lär mig nya saker om fotografi varje dag. Att jag utvecklas och blir bättre. Det är så kul att lära mig om någonting som jag brinner för och dessutom få anpassa det praktiskt på en gång.


Jag mår bra.









8 kommentarer:

Unknown sa...

Alltså.... jag saknar ord! Vilka fantastiska bilder!!!!!! Vintergatan och stjärnfallet! Vattenfalls bilderna. Fjällenbilderna! Jag vet ju att du är superduktig, men du blir bara bättre och bättre! Såååå fina bilder! Jag är en mycket stolt mamma ;)
Kraaaaam

Unknown sa...

....Oooooch som vanligt gråter jag när jag läser det du berättar om. Jag är så obeskrivligt lycklig att du har det så fantastiskt bra. Men allt detta visste du ju redan ;)

Anonym sa...

Åh jäklar vilka bilder Emme!!!!! Helt sinnes!! Min favvo, fast det är svårt att välja, är nog sjön med båten och stjärnorna ovanför. Helt magisk!
Och det är fantastiskt att höra om hur bra du trivs. Du har skapat det här. Bra jobbat! :)
/Novali

Carro sa...

Åååh så galet underbara bilder!!! *-* är så glad för din skull att du har så himmla kul! :* <3 och JA, det märks verkligen på dina bilder att du utvecklats suuupermycket bara under den här korta tiden!!! :DDDD <3<3<3

Pernilla sa...

Åh bilderna! Åh nya vännerna! Åh livet! Jag är så glad för din skull. Allt låter helt fantastiskt och helt perfekt för dig. Tänker på dig! Kraaaamar! /Pernilla

Lisa sa...

Wow!! Hur är det möjligt att bäst blir bättre?? Men tydligen går det att gå från 100% och uppåt! Galet bra bilder. Förstår att du är stolt över dina nattbilder, de har ju verkligen toppats nu!! Håller med Novali om att båten och stjärnorna är magisk!! Så bra!!! Härligt att allt är underbart. Det är du så värd!!!

Anonym sa...

Älskade Emme! Jag gråter.... tårarna rinner ty jag blir så rörd av det du skriver, i kombination med dina fullständigt underbara bilder! Jag älskar natthimlen och båten. Vad underbart att du är så lycklig i din nya miljö! Det är underbart med nära vänner!! Jag är så glad för din skull!
Många kramar Inanna

Unknown sa...

EMME PLS DESSA BILDER HUR GÖR DU ENS